Jukola Orientierungs-Staffellauf 2015

Heikki Siivari entschied sich für ein langes Wochenende mit 951 km Radfahren + 15,8 km Rennen. 

Start am Freitag Nachmittag um 14.30 Uhr 
27 Stunden | 540 km Radfahren 
Strecke: von Joensuu (Ost Finnland) nach Paimio (Südwest Finnland). 

In Paimio ist er seinen Teil am Jukolan viesti 2015 Orientierungsstaffellauf gerannt. Sein Start war Sonntag Früh um 3.15 Uhr. 
2 Stunden und 40 Minuten | 15,8 km 

Danach besuchte er uns in Sauvo - natürlich radelte er 
1 Stunde | 15 km 

Später am Sonntag pedlierte er von Sauvo zurück in Richtung Joensuu. Start um 20.00 Uhr.
19,5 Stunden Radfahren | 396 km 
nach Pieksämäki, wo er den Zug nach Joensuu nahm. Ankunft Zuhause am Montag Abend um 21.00 Uhr. 

Heikki mit der Ullmann Power-Station V4 in der Hand.

Heikki betrachtet die neue Hülle der zuverlässigen und leichten Ullmann Power-Station V4 Ladeschaltung. 

 
Logo Jukolan viesti 2015.

Jonain heikkona hetkenä lupauduin juoksemaan Lahti Trail Runnersin joukkueeseen Jukolan viestiä, joka järjestettiin Paimiossa 13-14.6.2015. Toisaalta voiko sitä syntymäpäivää viettää mukavammin, kuin juoksemalla metsässä kesäyönä ja ajamalla halki Eteläisen Suomen?

Perjantaina töiden jälkeen pakkailin vielä viimeiset tavarat ja ruuat pitkää viikonloppua varten, sillä olin menossa Paimioon Jukolan viestiin pyörällä. Netin karttapalvelu näytti matkaksi 530 km Joensuusta mitattuna. 10 km työmatkapyöräily sai toimia lämmittelynä polkaisua varten.

Vielä ennen lähtöä, kun tarkistin ensin kaiken tarvittavan olevan mukana pyöräilyä sekä suunnistusta varten, vilkaisin vielä säätiedotusta, mikä oli virhe. Näytti lämmintä ja aurinkoista, hyvä, mutta pyöräilyn kannalta inhottavaa tuulta lounaasta eli vastatuulta tiedossa. Ei hyvä. 

Joensuusta ajelin Varkauden ja Pieksämäen kautta Kangasniemelle. Ennen Kangasniemeä polkeminen alkoi käymään raskaaksi ja uni alkoi tulla väkisin silmiin. Yö oli kylmä, kun tuuli oli tyyntynyt ja taivas oli seljennyt. Nopeita nokosia varten täytyi polkea mäen päälle, sillä monttupaikoissa tuntui todella kylmältä ja kostealta. Mäen päältä löytyi sopiva kohta puun juurelta nokosia varten. Laitoin puhelimen herättämään 15 minuutin päähän. 

Heräämisen jälkeen iski hirmuinen horkka päälle ja tärisin kylmästä. Tuntui, ettei lämpö palaudu takaisin millään. Tuntia myöhemmin uni alkoi jälleen painaa ja otin uudet 15 minuutin nokoset. Tällä kertaa vaatetta oli jo reilusti päällä, mutta kylmä tuli edelleen.

Nokosilla selvisi taas hieman eteenpäin, mutta puoli tuntia myöhemmin olin taas pilkkimässä ohjaustangon takana. Päätin ottaa puolen tunnin torkut tiheiden kuusien alla, tällä kertaa kaivoin jo maakuupussin esille. Kylmä yö piti onneksi hyttyset poissa häiritsemästä unia. Puhelimen ärsyttävä herätysääni soi aivan liian aikaisin ja iskin torkkua. Piipitys alkoi taas, pakko vain nousta, kun ei se matka polkupyörällä oikein makoilemalla etene, valitettavasti.

Pidempi uuni auttoi. Saavuin Kangasniemelle, mistä Joutsan kautta ajoin Hartolaan. Hartolassa oli sopivasti huoltoasema kahvia varten; iso kahvi, isosti sokeria ja paljon kermaa. Seuraavat tunnit oli kevyt polkea halki Sysmän kauniille Pulkkilan harjulle. 

SON Rücklicht ausgeschaltet. Motiert an Heikki's Tubus Gepäckträger.

Heikki's Tubus bekam das dynamobetriebene SON Rücklicht mit weissem Glass und schwarzem Gehäuse. 

 

Lammi ja Hämeenlinna olivat seuraavat ”rastit”. Oli jo Iltapäivä kun olin ajanut Hämeenlinnan läpi. Jotenkin olin saanut uskoteltua itselleni, ettei Hämeenlinnasta ole pitkä matka Paimioon. Ajelin kaupungin eteläpuolelle ja ajattelin, että enään on 40-50 kilometriä jäljellä. Näin kyltin tien sivussa, Turku 135 kilometriä. MITÄ HELVETTIÄ! Ei voi olla noin kaukana! Koin henkisen romahduksen tien laidalla, sillä vastatuuli oli melkoinen ja matkaa Paimioon oli saman verran kuin Turkuun, eli aivan liian paljon.

Löysin itseni makaamasta tien viereisestä harvasta metsiköstä, katselemassa pilvien lipumista sinisellä taivaalla ja puiden latvojen heilumista tuulessa. Suljin silmät. Olin vain. Jonkin ajan kuluttua nousin ylös ja talutin pyörän tien sivuun ja aloin polkemaan kohti Forssaa ja Paimiota.

Olin lopulta kisapaikalla Paimiossa lauantai-iltana kympin aikaan. Jalat, erityisesti reidet, olivat kumman väsyneet polkemisesta. Löysin teltan sekä Lahti Trail Runnersin juoksijoita, joilta sain numeron. Samalla näin myös edellisen osuuden juoksijan sekä jälkeeni lähtevän, joten tiesi keneltä saisin kartan ja kenelle sen annan vaihdossa. Taisin olla tällä kertaa freelancer juoksijana. 

Rotes SON Rücklicht eingeschaltet. Muntiert an Heikki's Tubus Gepäckträger.

Die rote LED des eleganten SON Rücklichts strahlt wie ein Rubin. 

 

Kun muut menivät katsomaan lähtöä, jäin teltalle laittamaan suunnistusvaatteet ja varusteet valmiiksi. Vaikka olin teltassa jo yhdentoista aikaan valmiina nukkumaan, taisin nukahtaa vasta puolenyön aikaan. 

Angeschlossene Ullmann Power-Station V4 am Ullmann Magistrale Trekkingbike.

Heikki hat sein Nokia Smartphone mit der Ullmann Power-Station V4 verbunden. Er hält die Power-Station offen sichtbar am Oberrohr. 

Kello herätti 03. Pääsin juoksemaan kolmatta osuutta, eli pitkää yötä, joka oli 15,8 km. Oma osuus alkoi kolmen jälkeen yöllä, jolloin valoa oli jo riittävästi ilman lamppua juoksemiseen. Tulin vaihtoon nolosti 5 minuuttia myöhässä, kyllä harmitti erityisesti edellisen juoksijan kannalta. Juoksu kulki hieman tahmesti ensimmäisen puoli tuntia, jonka jälkeen juoksu alkoi vähitellen sujua, toisin ylämäet tuntuivat edellen raskailta. Vajaat kaksi ja puoli tuntia myöhemmin olin maalissa. Olin tyytyväinen juoksuun, vaikka pari pummia jäi kaivelemaan. Maaliintulon jälkeen olin vielä muutaman tunnin kisapaikalla, jonka jälkeen pakkasin tavarat ja ajoin Sauvoon. 

  • Rohloff Speedhub mit mntierter DH-Kettenführung und 15 Zähne Ritzel.
  • Hope Kettenblatt mit 38 Zähnen und neuer Wippermann Connex 800 8-fach Kette.

Heikki's Ullmann Magistrale benötigte einen neuen Antriebsstrang weil die alten Teile verschlissen waren. 
Er nutzte die Gelegenheit und entschied sich für ein anderes Übersetzungsverhältnis. Während seiner Sommertouren 2013 und 2014 ist er nur sehr selten in Gang 14 gefahren. 
Wir ersetzten das 16 Zähne Ritzel gegen ein 15 Zähne Ritzel und das 42er Kettenblatt gegen ein 38 Zähne Hope Singlespeed Kettenblatt. 

Sauvoon, noin 15 km päähän, polkaisin kevyessä vesisateessa Bikestationille Siegfriediä tapaamaan. Juteltavaa riitti ja kahvia kului, kun ei oltu nähty melkein vuoteen. Vaihdatin pyörään uuden etuvalon, Schmidtin Edelux II, sekä jo pahasti kuluneet ketjun, taka- sekä eturattaan, jotka olivat saaneet osansa Islantilaisesta laavahiekasta edelliskesän matkalla. 

Taisin nukkua vajaan puolen tunnin nokoset sohvalla Sigin laittaessa pyörää. Ennen lähtöä Sigi soitti vielä naapurin pitseriaan Niskun Nurkkaan, että tullaan käymään, ei pizzalle vaan kahville. Paikan omistaja Nizam sanoi, että menee kymmenen minuuttia ennen kuin kahvi on valmis. En ole koskaan Suomessa nähnyt kenenkään keittävän kahvia samalla antaumuksella kuin Nizam teki. Kohta pöydässä oli kolme kuppia turkkilaista kahvia sekä kolme vesilasia. Vedellä on tarkoitus huuhdella suuta välillä, jolloin kahvin maistaa paremmin. 

Turkkilainen kahvi oli tehty kaikella huolella, sillä jo keittovaiheessa siihen on lisätty sokeri ja maito. Turkissa kahvin saa yleensä vain mustana. Kahvi maistui erittäin hyvältä ja aromikkaalta, niin kuin hyvän kahvin kuuluukin. En todellakaan tiennyt, että pitseriasta voi saada näin hyvää kahvia. Kiitos Nizam kahvista. Taidan poiketa toistekin. Harmi vain, kun turkkilainen kahvi ei taida olla listalla. Ehkä kahvia myydään tiskin alta... 

En halunnut pitää mitään kiirettä kahvin kanssa sillä tiesin, että kohta sitä on taas tien päällä polkemassa kohti Pieksämäkeä. Silloin on aikaa palailla rauhaisaan kahvihetkeen hyvässä seurassa ja saada siitä lisää voimaa jatkaa läpi heikkojen ja pimeiden hetkien. 

Kello oli jo kahdeksen illalla, kun pääsin lähtemään Sauvosta kohti Pieksämäkeä. Arvioin jo matka-aikaa ja totesin ajan käyvän vähiin, sillä tiistai-aamuna täytyi olla täydessä terässä Joensuussa, joten 390 km Pieksämälle saisi riittää. Myötätuuli siivitti menoa ja polkeminen tuntui helpolta. Poikkesin vain Forssassa hultoasemalla ostamassa evästä yöksi ja täyttämässä vesipullot. Polkeminen sujui hyvin, vaikka vettä tihuutti pitkin yötä. 

Heikki und Nizam bereiten sich auf einen perfekten türkischen Milchkaffee vor.

Die besten Dinge sind nicht immer auf einer Preiliste zu finden. Nizam zeigt Heikki wie man sich vorbereitet, um einen perfekten turkischen Kaffee zu genießen. Als erstes beginnt man mit einem Schluck Wasser. 

Glückliche Gesichter überall. Die Jungs geniessen turkisch Kaffee in Sauvo.

Danach kann man das Aroma des heißen türkischen Kaffee mit Milch genießen. Nizam und Heikki in Action. 

 

Hieman ennen Hämeenlinnaa pysähdyin p-paikalle, jossa näin katoksen, missä pystyisin nukkumaan sateen suojassa. Matkassani ei ollut majoitetta. Levitin makuualustan sekä maakuupussin maahan ja otin märimmät vaatteet pois. Nukuin tunnin, jonka jälkeen jatkoin polkemista Hämeenlinnan kautta Lammille.

Oli jo melkein aamu, kun alkoi todella nukuttamaan. Onneksi satuin ajamaan uimarannan ohi, missä oli pieni pukukoppi tunnin unia varten. Sadetta tuli edelleen kuurottaisesti. Edelliset kävijät olivat jättäneet juomatölkkinsä koppiin.

Ajoin samaa reittiä takaisin, mitä olin tullutkin. Otin taas Hartolasta ison kahvin mukaan, tietenkin runsaalla sokerilla ja kermalla. Polkeminen tuntui helpommalta kuin menomatkalla ja siinä tuulella oli iso vaikutus. Olin Pieksämäellä neljän aikaan ja seuraava juna lähtisi puoli seitsemältä. Eli sopivasti aikaa käydä ostamassa ruokaa.

Onneksi vuoro on taajamajuna, sillä pyörän saa kuljettaa ilmaiseksi mukana. Junassa nukahdin melkein välittömästi ja heräsin hieman ennen Joensuuta. Asemalta vielä kuuden kilometrin polkaisu ja olin perillä. No, ehkä sitä helpomminkin syntymäpäivää voi viettää, mutta ainakin tällä tavalla vietettynä jäi jotakin muisteltavaa.

Heikki vor Niskun Nurkka in Sauvo.

Heikki und Nizam vor Niskun Nurkka in Sauvo. Heikki ist bereit seine Rückfahrt nach Joensuu in Ostfinnland anzutreten.