Sommertour 2012

Unten ist Heikki's Reisebericht seiner Sommertour 2012. Der Text wird in den kommenden Monaten ins Englische übersetzt. 

Im Fotoalbum sind die Bilder zu sehen, die er während seiner Fahrradtour durch Europa geknipst hat. 
In der Custom-Station sind Bilder und die Beschreibung seines umgebauten Reiserades. 

Map with Heikki's cycling route 2012.
Map with Heikki's cycling route 2012
 

Merellinen kierros Euroopassa 

On elokuinen ilta, kun saavun Slovenian ja Itävallan rajalle. Rajatarkastuksista muistuttaa enää hiljaiset vartioasemat. Kaarran loivassa alamäessä tienvieressä olevalle rekkaparkille, jossa on avoin wc pyykinpesuun, peseytymiseen ja juomapullojen täyttämiseen. Elokuun 15. päivä, keskiviikko, on kristillinen juhlapäivä Sloveniasssa ja kaupat ovat kiinni, joten iltaruoka jää hieman vaatimattomaksi, iskukuumennettua maitoa ja kaurahiutaleita. 

Laitan pyörän nojaamaan puuta vasten ja kaadan kaurahiutaleita suoraan maitotölkkiin, joka hoitaa lautasen virkaa. Olen aloittamassa monipuolista iltaruokaa, kun läheisen rekan vieressä istuvien rekkakuskien joukko alkaa viittelöimään luokseen. Rekan sivussa oleva kuljetuslaatikko on taitettu pöydäksi rekan vierelle ja kuskit istuvat matalilla jakkaroilla. Lähden kävelemään kohti ja huomaan kuskien syövän iltaruokaa, joka on valmistettu kaasukeittimellä sekä kattiloilla, joita kuskit kuljettavat mukana. 

Tervehdin neljää kuskia ja he osoittavat kaasukeittimellä olevaa kattilaa, missä on vielä yhden annos keittoa jäljellä. Keitto kaadetaan lautaselle ja tarjotaan leipää kaveriksi. Syödessäni hyvää ja tulista papukeittoa, jossa on runsaasti chiliä sekä tomaattia, rekkakuskit alkavat kysellä, mistä olen tulossa polkupyörällä. ”Keskustellessamme” nopeasti selviää rekkakuskien olevan Turkista. Kommunikaatiota hieman rajoittaa yhteisen kielen puute, mutta halu ymmärtää toista edistää keskustelua. Kaksi kuskia poistuu nukkumaan ja jään vielä ”keskustelemaan” kahden kuskin kanssa. Lopputulemana kuskit käyttävät sanaa kollega ja nyökyttelen hyväksyvästi. Kuormatulla ajoneuvolla ajaminen eurooppalaisilla teillä yhdistää. 

Good place to try laundry is a truck's windscreen wiper. Austria.
Good place to try laundry is a truck's windscreen wiper. Austria.

Sillä välin, kun kävin pesemässä pyykkiä wc:ssä, jätin rekkakuski Orhamille puuhasteltavaa. Mukanani on vaijerilukko, jossa on neljän numeron yhdistelmä kymmenellä numerolla eli yhteensä 10.000 eri mahdollisuutta. Lukitsen ja sekoitan numerot. 10 minuutin kuluttua olen takaisin ja lukko avattu, kuulemma helppo avata. Ripustan pyykit kuivumaan rekan tuulilasinpyyhkimeen Ahmedin neuvosta. Orham ja Ahmed alkavat keittämään turkkilaista iltateetä, minkä joukkoon laitetaan vähintään viisi palaa sokeria. Ahmedin ja Orhamin täytyy olla seuraavana aamuna kello 5 Slovenian pääkaupungissa, Ljubljanassa. Se tarkoittaa herätystä hieman ennen kello 4 aamulla. Saan viitottua käsillä ja jaloilla, että potkikaa minut hereille, kun lähdette. 

Laitan leirin, muovipalasen maavaatteeksi sekä makuualustan pehmikkeeksi, rekkojen väliin asfaltille. En viritä telttaa vaan tyydyn nukkumaan taivasalla, koska on tähtikirkas yö ja sadetta ei ole odotettavissa. Kuskit herättävät sovitusti aamuyöllä kello 03:45 ja alan välittömästi pakata makuupussia ja muita tavaroita. Samalla kun kuormaan pyörääni, Orham tarjoaa vahvaa turkkilaista kahvia, jossa on tuttuun tapaan vähintään viisi palaa sokeria. Kiitelen ja sanomme hyvästit. Jatkan polkemista kohti Wieniä, Itävaltalaisella maaseudulla tuhansien tähtien loistaessa kirkkaana, aamuöisellä taivaalla. 

Poljeskelua Välimeren rantaa
Tent in a Swedish forest. (tent Hilleberg akto)
Tent in a Swedish forest. (tent Hilleberg akto)

Aloitin pyörävaelluksen kesäkuun alussa Ikaalisista, Pirkanmaalta. Ajoin kesän aikana 83 päivää ja kilometrejä kertyi noin 15 000 kilometriä. Suuntasin pyöräni kesäkuun alussa Kustaviin ja matkasin saaristolautoilla Brändön kautta Ahvenanmaalle. Reitti oli tuttu edelliseltä kesältä. Pyöräilin Ahvenanmaan halki Eckeröön, mistä jatkoin lautalla Ruotsiin ja kohti maan eteläistä osaa. Halusin ehdottomasti ajaa Ahvenanmaan ja saariston kautta, koska ne ovat mielestäni Euroopan hienoimpien pyöräilykohteiden joukossa. Pidän myös Grisslehamnin satamakylää parempana lähtöpaikkana Ruotsin polkemiselle kuin Tukholmaa, koska pikkukylässä välttää hektisen suurkaupunkipyöräilyn stressit. Kiersin Tukholman Uppsalan kautta ja suuntasin kohti länsi-rannikkoa Västervikiä. Växjötä ennen on yksi Euroopan vaarallisimmista teistä ajaa, koska tiellä on keskikaide, olematon piennar tärinäkuviolla sekä lujaa ajavia autoja. Keskikaidetie hankaloittaa autojen ohittamismahdollisuuksia, kun pyöräilijä koittaa ajaa tärinäkuvion vieressä. 

Ylitin lautalla Ruotsin Helsingborgista-Helsingöriin, Tanskaan ja vietin reissun ensimmäisen pyöräilemättömän päivän Kööpenhaminassa tuttavien luona. Lepopäivä kului kaupunkia kierrellessä sekä tivolissa kieppuessa. Tien päälle palatessani halusin ehdottomasti lähteä ajamaan Kööpenhaminalaiseen ammuruhkaan, siis pyörä-sellaiseen. Pyöräkaistoilla liikenne sujui sulavasti ja matka taittui kaupunkiolosuhteisiin nähden reippaasti. Tanskasta matka kulki lautalla Saksaan (Rödbyhavn-Puttgarden). Saksassa ajoin maan halki isoimmat kaupungit kiertäen Moosel-joelle, jonka vartta seurailin Luxemburgin puolelle. Luxenburgissa poljin pääkaupungin kautta Belgiaan, jossa ajoin muutaman kymmenen kilometriä Ranskan puolelle. 

Cockpit; led lamp, aero bars, between Nokia C5 in charge, cycling computer, ortlieb waterproof bag.
Cockpit; led lamp, aero bars, between Nokia C5 in charge, cycling computer, ortlieb waterproof bag.

Ranskassa suunnistaminen oli yksinkertaista, kun tavoitteena on ajaa Pariisiin. Isoon kaupunkiin on aina helppo löytää ja päästä sisälle, mutta niistä on vaikea löytää pois. Kaupunki nähtävyyksineen kuului sopivasti matkareitille ja siellä sai hyvin tuntumaa ison kaupungin pyöräilykulttuuriin. Eifel-torni ja Champs-Élysée olivat vain muutamia kohteita, joihin oli helppo tutustua pyörällä ajaen. Pariisista suunnistin Bordeauxin läpi Lounais-Ranskaan Biskajanlahdelle, Atlantin rannikolle. Turistikausi ei ollut vielä kesäkuun puolella alkanut, joten rannat olivat melkein tyhjillään. 

Etelä-Ranskasta aloitin Santiago de Compostelan pyhiinvaellusreitin, joka päätyy Santiagon kaupunkiin Luoteis-Espanjassa. Reitti lähtee St-Jean-Pied-De-Portista Ranskan puoleisilta Pyreneiden rinteiltä. Pyöräily pyhiinvaellusreitillä on suosittua, eikä yksin tarvitse pitkään polkea. Pyhiinvaelluspassilla pääsee yöpymään huokeasti majataloissa. En kuitenkaan seurannut pyörällä kävelyreittiä, vaan seurailin maanteitä, joista osa on merkitty pyöräilyä varten. Santiagon kaupungista käännyin etelään Portugaliin. Yksi matkan käännekohdista oli jo suunnitteluvaiheessa Portugalin lounaiskolkka ja sielä oleva niemi, Cabo De S. Vicent. Niemi on Euroopan mantereen lounaisin piste. 

Atlantic coast in Portugal.
Atlantic coast in Portugal.

Portugali, Etelä-Espanja sekä Gibraltar tarjosivat pilvettömiä ja kuumia päiviä pyöräillä. Kuumimmillaan lämpötila nousi +43º:een. Ennen Gibraltaria pyörän matkamittari hajosi ja hetkeä myöhemmin myös puhelimen usb-portti rikkui, joten en pystynyt lataamaan puhelinta enää napadynamon kautta. Kuitenkin samana päivänä oli yksi matkan hienoimista ja vaikuttavimmista maisemista; kun kohotti katseen tiestä näkyi Välimeri ja sen toisella puolella Afrikka ja Marokko vuorineen. Välimatka on lyhyt Euroopan ja Afrikan välillä, noin 14 kilometriä. 

Gibraltar yllätti, koska alue on kuin pieni pala Britanniaa olisi siirretty Välimeren rantaan. Gibraltar on osa Iso-Britanniaa ja sen huomaa kulttuurissa, kaupassa käydessä ja valuutassa. Seurailin Välimeren rannikkoa Espanjan turistirannikolle. Tein pienen koukkauksen Granadan kaupunkiin ja Sierra Nevadan vuoristoon. Etelä-Espanjassa polkemisessa ongelma on pienten, vaihtoehtoisten teiden puuttuminen, jolloin paikoin on pakko ajaa vilkkaasti liikennöityjen isojen teiden laitoja. Palasin vuoristosta takaisin Välimeren rantaan, Almerian kaupunkiin. Välimeren rannikkoa ajoin melkein Barceloonaan asti, jota ennen käännyin pohjoiseen Adorraan. 

Pyreneiden keskellä sijaitseva minivaltio, Andorra, tarjoaa pyöräilijöille mukavasti poljettavaa. Maan matalin kohta on 840 metriä merenpinnasta. Andorran ja Ranskan välinen tie kulkee Port d'Envaliran solan kautta, joka on 2408 metriä merenpinnan yläpuolella. Nousu on tuttu Espanjan ja Ranskan ympäriajoista ja tarjoaa sopivasti kiivettävää retkipyöräilijöille. 

Seurailin Välimeren rannikkoa Ranskasta Monacoon ja Italiaan. Etelä-Ranska, Provencen alue on mukavaa seutua pyöräillä, mutta turistisesongin ollessa kuumimillaan rannikon tiet ovat tukkoisia autoista ja yöpaikat kortilla. Pohjois-Italiassa sain ajo-ohjeen Roomaan - pidä meri oikealla puolella niin kaikki tiet vievät Roomaan. Colosseum oli vaikuttavan näköinen, samoin kuin kaupungin muu historiallinen keskusta. Jatkoin rannikkoa seuraillen kohti etelää, Napolia sekä Amalfia. Napolin kaoottinen liikenne oli edelliskesän mukainen, mutta yksi polkupyörä mahtui vielä sekaan. Myös jätteiden lojuminen kaupungin kaduilla oli tuttua edelliseltä kesältä, mutta vaikutti kuin jätteitä olisi vähemmän. 

Sisilian kiertäminen pyörällä elokuisessa helteessä vaati runsaasti nestettä, jopa yli 9 litraa päivässä. Kuumissa oloissa käytän kahta 1,5 litraista limsa- tai vesipulloa pullotelineissä. Riittävän vesimäärän kuljettaminen on perusteltua, koska 0,5 litraa on paikoin pelkkä kulaus, joka ei juuri helpota janoa. Sisilian pohjoisosassa oleva tulivuori, Etna, näytti elonmerkkejä savuamalla rauhaisasti. 

Sisilian kierron jälkeen palasin manner-Italiaan. Suuntasin pyörän kohti pohjoista ja Suomea ajaen Italian itärannikkoa Sloveniaan. Matkalla poikkesin Venetsiassa, missä pyörä täytyi jättää Piazzale Romalle ja jatkaa jalkaisin kaupungin sokkeloisille kujille. Pyörän sai lukittua kanaalin varteen metallikaiteeseen. Käveleminen tai venekyyti ovat ainoat vaihtoehdot Venetsiaan tutustumiseen. Kaupungista on lyhyt matka polkaista Sloveniaan tai Kroatiaan. 

Slovenia on erittäin mukava maa pyöräillä, kauniiden vuoristomaisemien lisäksi maasta löytyy hyviä teitä pyöräilyyn. Sloveniassa englannin kielellä pärjää hyvin, toisin kuin Italiassa ja Espanjassa, missä englantia puhutaan lähinnä turistikohteissa. Slovenian läpi polkemiseen ei montaa päivää mene ja jatkoin rekkaparkkiyöpymisen jälkeen Itävallan puolta. Ajoin Itävallassa Wienin kautta Slovakiaan, Tsekkiin ja Puolaan. Puolassa ihmiset olivat erittäin ystävällisiä ja tarjosivat matkaajalle telttapaikkaa pihasta sekä ruokaa. Mielestäni Puolalainen liikennekulttuuri ei ole niin paha kuin välillä kuulee kerrottavan. Puolasta kohti Suomea ajaessa en keskittynyt polkemaan maisemareittejä, vaan lyhintä tietä kotia kohti. 

Bike after journey. Finland
Bike after journey. Finland

Baltian maat ajoin nopeassa tahdissa, osittain yöaikaan. Aloitin yhtämittaisen polkaisun Pohjois-Puolasta ja ajoin puolitoista vuorokautta Tallinnaan. Väsy kuitenkin iski Latviassa, Riian lähellä ja otin 30 minuutin nokoset männyn juurella. Tallinnassa olin vähällä myöhästyä laivasta, kun rengas puhkesi viisi kilometriä ennen satamaa. Korjatessa rengasta alkoi kova sade, enkä saanut paikkaliimaa pysymään sisäkumissa. Vaihdoin toisen sisäkumin hajonneen tilalle, vaikka tiesin sen vuotavan tyhjäksi parissa päivässä. Ehdin ostamaan lipun Helsinkiin. Jatkoin lautalla yli Suomeen ja kävin Kirkkonummella nukkumassa yön ja syömässä aamupuuron. Aamusta aloitin viimeisen noin 250 km etapin kotiin. 11 tunnin polkaisun jälkeen saavuin viimein takaisin Ikaalisiin elokuisessa hämärtyvässä illassa.