Välityssuhdevertailu

Oikealla vaihteistolla on tärkeä rooli siihen, miten hauskaa pyörällä ajaminen on. Suurimman ja pienimmän vaihteen suhde (kokonaisvälityssuhde) määrää, millaisia nousuja voidaan ajaa tai kuinka suuri maksiminopeus voidaan saavuttaa.

Kahden toistaan seuraavan vaihteen ero määrittää sen, miten mukavan sulavana ajamista voidaan pitää vaihdetta vaihtaessa.

Kun kokonaisvälityssuhde, vaihdeluku ja niiden porrastus ovat kohdallaan, määrittyy ajomukavuus siitä, miten helposti ja intuitiivisesti vaihtaminen sujuu kaikissa ajotilanteissa, myös paikallaan ollessa. 

Inner gear ratios (hub rotation per sprocket rotation)

Vaihde 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
IGR 0,279 0,316 0,360 0,409 0,464 0,528 0,600 0,682 0,774 0,881 1.000 1.135 1.292 1.467


Kun kokonaisvälityssuhde on yli 500 %, vaihdevälityksen kasvu vaihteiden välillä pysyy alle 15 %:ssa mutta vaihteet ovat tasavälein, silloin sekä urheilija, että harrastaja voi vaihtaa vaihteen aina oikeaan aikaan ja saada siten joka ajotilanteeseen mukavimman polkemisnopeuden. Tämä on mahdollista vain SPEEDHUB 500/14 -navalla.

Alla oleva diagrammi näyttää vertailun 27-vaihteisen ketjuvaihteiston ja SPEEDHUB 500/14:n välillä.
Kokonaisvälityssuhteessa ja käyttökelpoisten vaihteiden määrissä ei ole eroja. Ihanteellinen on sitä vastoin SPEEDHUB 500/14:n vaihteiden tasaporrastus.

Nopea vaihtaminen sekä kaikkien vaihteiden helppo vaihtaminen yhdellä kiertoliikkeellä, myös paikallaan ollessa, on ketjuvaihteistolle mahdotonta.

Kuten myös ketjuvaihteistossa, voidaan SPEEDHUB 500/14:n kokonaisvälityssuhde sovittaa helposti henkilökohtaisiin toiveisiin joko nopeampaan tai hitaampaan ajotyyliin.

Kuva -> Rohloff Speedhub välityssuhdevertailu